Загадка Монті Голла або як телевікторина увійшла в історію теорії ймовірностей.

 «Загадка Монті Голла» - знамените завдання з теорії ймовірностей, яке поставило в глухий кут учасників ігрового шоу під назвою Let's Make a Deal («Укладемо угоду»), дотепер популярного в низці країн, прем'єра якого відбулася в Сполучених Штатах 1963 року. Наприкінці кожного його випуску учасник, який дістався до фіналу, ставав разом із Монті Голлом перед трьома великими дверима: Двері № 1, Двері № 2 і Двері № 3. Монті Голл пояснював фіналісту, що за одними з цих дверей ховається дуже цінний приз - наприклад, новий автомобіль, а за двома іншими - козел. Фіналіст мав обрати одну з дверей і отримати те, що за нею знаходилося. (Я не знаю, чи була серед учасників шоу хоча б одна людина, яка хотіла б отримати цапа, але для простоти міркувань вважатимемо, що переважна більшість учасників мріяли про новий автомобіль😁).

 Початкову ймовірність виграшу визначити досить просто. Є три двері, за двома ховається цап, а за третіми - автомобіль. Коли учасник шоу разом із Монті Холлом стоїть перед цими дверима, у нього є один шанс із трьох вибрати двері, за якими знаходиться автомобіль. Але, як зазначалося вище, у Let's Make a Deal криється каверза, яка увічнила цю телепрограму та її ведучого в літературі з теорії ймовірностей.

Після того як фіналіст шоу вкаже на якусь із трьох дверей, Монті Голл відчиняє одну з двох дверей, що залишилися, за якою завжди знаходиться козел. Потім Монті Голл запитує фіналіста, чи не бажає він змінити своє рішення, тобто відмовитися від раніше обраних ним закритих дверей на користь інших закритих дверей.

 Припустимо, заради прикладу, що учасник вказав на Двері №1. Потім Монті Голл відчинив Двері №3, за якими ховався козел. Двоє дверей, Двері №1 і Двері №2, як і раніше, залишаються закритими. Якби цінний приз був за дверима №1, фіналіст виграв би його, а якщо за дверима №2, то програв би. Саме в цей момент Монті Голл звертається до гравця із запитанням, чи не бажає він змінити свій вибір. Єдина нова інформація, яку учасник отримав, полягає в тому, що цап опинився за одними з двох дверей, які він не вибрав.

 Чи слід фіналісту відмовитися від початкового вибору на користь Двері №2?🤔

Подумайте і спробуйте відповісти.

Відповідь:

Спойлер

 Відповідаю: так, слід. Якщо він дотримуватиметься початкового вибору, то ймовірність виграшу ним цінного призу становитиме ⅓; якщо ж передумає і вкаже на Двері № 2, то ймовірність виграшу цінного призу буде ⅔. Якщо не вірите мені, читайте далі.


Хіба має якесь значення рішення фіналіста змінити свій вибір на користь інших зачинених дверей?

 Безумовно, оскільки заковика полягає в тому, що Монті Голл знає, що знаходиться за кожними дверима. Якщо фіналіст вибере Двері № 1 і за ними справді буде автомобіль, то Монті Голл може відчинити або Двері № 2, або Двері № 3, щоб продемонструвати цапа, який ховається за ними.

 Якщо фіналіст вибере Двері № 1, а автомобіль буде за дверима № 2, то Монті Голл відкриє Двері № 3.

 Якщо ж фіналіст вкаже на Двері № 1, а автомобіль буде за дверима № 3, то Монті Хол відкриє Двері № 2.

  Змінивши своє рішення після того, як ведучий відкриє якісь із дверей, фіналіст отримує перевагу вибору двох дверей замість одних. Я спробую переконати вас у правильності цього аналізу.

 Моє пояснення цього феномена ґрунтується на інтуїції. Припустимо, правила гри дещо змінилися. Наприклад, фіналіст починає з вибору одних із трьох дверей: Двері № 1, Двері № 2 і Двері № 3, як і було передбачено спочатку. Однак потім, перш ніж відчинити якісь із дверей, за якими ховається козел, Монті Голл запитує: «Чи згодні ви відмовитися від свого вибору в обмін на відкривання двох дверей, що залишилися?» Таким чином, якщо ви вибрали Двері № 1, ви можете передумати на користь Двері № 2 і Двері № 3. Якщо спершу вказали на Двері № 3, можете вибрати Двері № 1 і Двері № 2. І так далі.

 Для вас це було б не особливо важким рішенням: цілком очевидно, що вам слід відмовитися від початкового вибору. По суті ця ситуація ідентична завданню.


П.С. Дана історія взята з книги "Гола статистика"  Чарльза Уілана. Як каже про неї сам автор, це найцікавіша книга про найнуднішу науку🙂 Дуже раджу цю книгу всім поціновувачам покеру. В ній дуже простими словами і з гумором пояснюється що таке математичне сподівання, дисперсія і т.п. речі. Думаю для цієї сфери розуміння подібних речей дуже корисно.

Оцінити блог:
11
Україна Hybr1dTheory Експерт
Експерт
Рекреаційний гравець, інженер-енергетик, ветеран війни і просто хороший хлопець з Донеччини) Граю МТТ АВІ 5$ як хоббі. Потроху плюсую) Для зв'язку тг: t.me/Hybr1dTheory
Коментарі (9)
Україна angerios Експерт
Експерт

Не повіриш, тижня 3 тому, ми з друзями сиділи і я їм розказав про цей парадокс. Ми почали дискусію, знайшли приклад цього парадоксу з 1000+ дверей і навіть ШІ підключили до розмови - висновок один - вибір потрібно змінювати. 

В результаті друзі  все рівно залишились при своїй думці : вибір не потрібно змінювати, бо шанс 50 на 50 🙃

1 відповідь
Україна Hybr1dTheory Експерт
Експерт

Ну правильно - або вгадав, або ні😆

Взагалі ймовірність така штука для людини не дуже інтуїтивно зрозуміла. Був такий експеримент коли людей просили назвати послідовність із 20 (точно не пам'ятаю довжину, приблизно так) випадкових чисел від 0 до 9. Так от ШІ з вірогідністю близькою до 100% визначав де послідовність згенеровано людиною, а де ГВЧ. Тому що люди підсвідомо уникали повторювання чисел в послідовності. Типу 5 і знов 5 ніхто не називав, бо це здається вже не випадково. Хоча ймовірність кожного наступного числа у випадковій послідовності однакова і повтори в більшості випадків будуть.

Україна Fat_Santa Гуру
Гуру

Дякую) Дуже цікавий та корисний пост👍😉

0 відповідей
Україна xxxGGWPxxx Легенда
Легенда

Цікаво, прочитав! 🤠

Але все одно... та яка різниця? 🤪

Якщо залишились 2 двері, як ймовірність однієї двері може бути 1/3? 🥴

Теорія теорієй, а чи проводились якісь докази на реальній практиці?

4 відповіді
Україна Hybr1dTheory Експерт
Експерт

Звичайно) навіть в ті роки інтузіасти написали програмну симуляцію і ймовірність виграшу при зміні вибору дорівнює точно 2/3) якщо цікаво можу теж подібну написати)

Україна xxxGGWPxxx Легенда
Легенда
написали програмну симуляцію

А не програмну? Є експеримент з реальними людьми та дверми?

Україна Hybr1dTheory Експерт
Експерт

Такий фактично і був. Це була типу комп'ютерна гра де вибір робили реальні люди. Просто не будували студію з дверима і не купляли козлів) Науковці не мільйонери) Та і навіть якщо просто прописати стратегію програмно і порахувати результати на ймовірність це не вплине. З точки зору наукового експерименту це одне й те саме.

Україна xxxGGWPxxx Легенда
Легенда

Добре, почитаю ще про це! 😉

Україна Vetal Легенда
Легенда

фільм "21" там про це є сцена

0 відповідей
Незареєстровані користувачі не можуть залишати коментарі.
Будь ласка, увійдіть або зареєструйтеся.